Skip to main content

Elbil: Sådan lever batteriet længst

Kan man skade elbilens batteri, hvis man lader forkert? Læs med her og forstå, hvordan elbilens batteri lever længst.

»Kan I aflive myten om, at hvis man kun supercharger en elbil, så skader det ikke batteriet?«

Sådan lød spørgsmålet i Facebook-tråden til en af Santanders artikler “Alt det, du troede, du vidste om elbiler”.

Her hos Santander er vi ikke blege for at forsøge at finde svar på vores læseres spørgsmål. Vi har derfor talt med Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet, om, hvordan – hvis overhovedet – man kan skade sin elbils batteri, og hvordan man får batteriet til at leve længst. 

Læs med herunder, når vi forsøger at finde svarene.

Hvor længe lever batteriet i en elbil?

»De erfaringer, vi har indtil nu, er, at batteriet i en elbil ikke degenererer i en urimelig grad – i hvert fald ikke inden for de første otte år. Hvis man taler med Tesla, så er deres udgangspunkt, at batteriet holder hele elbilens levetid. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvad Tesla mener, er elbilens levetid,« siger Mikkel Thomsager.

Nysgerrig på elbiler? Vi har samlet alt, du skal vide om elbiler i én artikel. Læs med her:
Alt, du skal vide, før du køber elbil

I 2021 kom netop Tesla frem med nogle tal, som viste at selv efter 320.000 kilometer vil kapaciteten i batterierne på Model S og X ligge på omkring 90 procent. Det er godt nok bilproducentens egne tal, men som Ing.dk pointerer, er Tesla en af de få producenter, som har biler, der faktisk har kørt over 320.000 kilometer.

Udviklingen for batterierne i elbiler indtil nu peger i retning af, at degenerationen flader ud i takt med at batteriet ældes. Jo længere tid der går, jo langsomere aftager batteriets kapacitet.

Populære elbilers batterilevetid

  • Nissan Leaf: 8 år/160.000 km. 
  • Chevrolet Bolt: 8 år/160.000 km.
  • Tesla Model S: 8 år/ubegrænset
  • Tesla Model X: 8 år/ubegrænset.

Kan jeg ødelægge batteriet i en elbil?

»Det eneste, man kan gøre, som slider på batteriet, er, hvis du oplader til 100 procent for hurtigt. De fleste ladestandere vil lade hurtigt til 80 procent, og så vil ladningen fra 80 procent og opefter tage længere tid. Men hvis du tvinger laderen til at lade hurtigt op til 100 procent, så slider det på batteriet,« siger Mikkel Thomsager.

Elbiler trækker nemt fra benzin- og dieselbiler når lyset skifter til grønt. Læs om de hurtigste elbiler her:
De 10 hurtigste "hverdags"-elbiler – og én helt vanvittig

Ifølge amerikanske EnergySage er der fire ting, man skal være opmærksom på, hvis man vil gøre alt for at sikre elbilens batteri den længst mulige levetid.

  • 1. Høje temperaturer. At køre elbil i høje temperaturer kan skade batteriet. Yderligere kan det skade batteriet, hvis du parkerer bilen i solen i længere perioder.
  • 2. Overcharging/høj spænding. At oplade sin elbil over dens spændingsgrænse kan skade batteriet. De fleste batterier har en indbygget begrænser, men det er alligevel bedst at undlade at lade batteriet op til 100 procent for ofte.
  • 3. Afladning/lav spænding. Hvis man aflader meget af batteriets spænding ofte eller aflader batteriet totalt, skader det elbilens batteri.
  • 4. Hurtig afladning eller stærk strøm. Hvis man trækker for meget strøm fra batteriet over en vis periode, kan det have skadelige virkninger på batteriets levetid. Når det er muligt, kan det derfor have en gavnlig effekt på batteriets levetid, hvis man undgår aggressive køremønstre.

Hvis du er interesseret i elbiler, så har vi også følgende artikler om elbiler:

Environment: Stage 🢒Country: Denmark 🢒Frontend Build: 20241125.1 Backend Build: 2.0.366