“Hvordan er jeg så stillet som køber?”: Det skal du vide om garanti ved privat bilhandel
Du har ikke samme rettigheder eller garanti, når du handler bil privat, som hvis du købte hos en forhandler – så sørg for at få et bedre tilbud.
»Vi har lige købt en VW Touran fra 2005 af en privat sælger i torsdags. Nu er turboen gået i stykker på den!! Hvordan er jeg så stillet som køber?«
Ovenstående spørgsmål er sakset fra et af internettes mange bilforummer, og er et eksempel på, at mange har haft uheldige oplevelser, når de har handlet bil privat. Ofte hænger det sammen med, at købere er usikre på, hvordan de er stillet i forhold til garanti ved en privat bilhandel.
I denne artikel gennemgår vi, hvad der typisk går galt, når en privat bilhandel går skævt, og hvordan du er stillet som forbruger.
Garanti ved privat bilhandel
Når du køber en brugt bil hos en privat, gælder købeloven, som du kender fra forhandlerkøb, ikke, fordi det i langt de fleste private bilhandler aftales, at bilen bliver “købt som beset”, hvilket vil sige, at du ikke har nogen reklamationsret.
Men hvis ikke sælgeren har taget forbehold som “købt som beset”, “uden reklamationsret” eller lignende, har du som køber faktisk 2 års reklamationsret, men det er mere reglen end undtagelsen, at sælgeren har taget forbehold.
Tager vi eksemplet fra indledningen af artiklen, vil det sige, at hvis sælgeren af VW Touranen i sin annonce har skrevet, at bilen bliver solgt “uden reklamationsret” eller “købt som beset” har køberen ikke ret til garanti. Kan køberen bevise, at sælgeren i dette tilfælde vidste, at turboen var ved at stå af, kan køberen slæbe sælgeren i retten – men det er både dyrt og meget vanskeligt at bevise, at sælgeren vidste det.
En privat sælger anses nemlig ikke for at være en ekspert – heller ikke selvom vedkommende sælger en bil, som han eller hun har kørt i i flere år. For dig betyder det, at du ikke kan kræve, at sælgeren kender til alle fejl på bilen, eller at vedkommende retter de fejl, der måtte være på bilen, da den blev solgt til dig.
»Hvis sælger handler i såkaldt ond tro, hvor personen godt kender til en fejl på bilen, men undlader at fortælle dig om den, kan du godt gå rettens gang for at få handlen tilbage, men det er ikke særlig let, og du kan ikke være sikker på, at du får dine penge, selv hvis du skulle vinde sagen, fordi du ikke kan være sikker på, at sælgeren har de finansielle midler, som en forhandler har,« fortæller Ronni Nielsen, Key Account Manager i Santander Consumer Bank.
»Fordelen ved at handle en bil privat er til gengæld, at du typisk kan finde den bil, du gerne vil have, til en billigere pris. Hvis ikke, skal du i hvert fald overveje, om det er det værd ikke at være dækket af købeloven,« siger han.
Gammel gæld
Et af de punkter, der for alvor kan være en fælde, når du skal købe bil privat, er gammel gæld eller pant i den bil, du gerne vil købe.
Ifølge Nummerplade.net er der restgæld i cirka hver tiende bil, og hvis du ikke er opmærksom, ender du faktisk med at overtage en bil med gæld/pant, hvis ikke vedkommende har indfriet gælden inden salg. Derfor vil du kunne stå i en situation, hvor bilsælgerens kreditor gør krav på den bil, som du har købt.
Du kan både risikere, at køberen ikke fortæller dig om den gæld, der er i bilen, eller at køberen faktisk er uvidende.
»Er der gæld i bilen? Det er et afgørende spørgsmål. Du skal sørge for at tjekke, om der er gammel gæld, og at sælgeren indfrier gælden inden handlen. Det skal gøres, inden du sender pengene til den tidligere ejer,« fortæller Ronni Nielsen.
Når du vil tjekke en brugt bil for gæld eller pant, skal du bruge Bilbogen, som du finder her. Du skal bruge bilens stelnummer, som du kan få oplyst hos sælgeren. Du kan også tjekke på Nummerplade.net, hvis du har bilens registreringsnummer. Hvis der ikke er noteret nogle hæftelser på enten tinglysning.dk eller nummerplade.net, er der formentlig ikke gæld eller pant i bilen. Du kan være nogenlunde sikker, men tjek samme dag, som du underskriver.
Skal du have finansiering til dit bilkøb, kan du låne hos Santander. Så sørger vi samtidig for at guide omkring hele købsprocessen, tjekker pant og sikrer, at pant er indfriet før handlen.
Tjek bilens stand ordentligt
Når du som oftest ikke har garanti ved køb af en privat brugt bil, er det om at bruge lang tid på at tjekke bilens stand og være grundig i processen. Jo mere tid og jo flere kræfter, du bruger på at gennemgå den konkrete bil, jo større er mulighederne for, at du opdager de fejl, der måtte være.
Inden du kommer ud til sælgeren, bør du kigge på, hvilke fejl der typisk er på den bilmodel, som du har kastet kærligheden over. Det kan du få hjælp til på eksempelvis Bilbasen, hvor andre brugere fortæller om deres erfaringer med den præcise model.
Hvis vi fortsætter med eksemplet fra indledningen, vil du på Bilbasen i bunden af siden i fanen “Brugeranmeldelser” kunne søge på ‘Volkswagen Touran’ og læse, hvad tidligere ejere har haft af oplevelser med bilen.
Dernæst skal du kigge i servicebogen.
»Begynd med at kigge i servicebogen hos sælgeren. Er den der overhovedet? Og er den udfyldt? Hvis ikke den er det, kan det være et skidt tegn. Så skal du i hvert fald spørge sælgeren, hvorfor den ikke er, og hvad servicehistorikken er,« fortæller Ronni Nielsen.
Når du har været igennem servicebogen, er selve prøveturen næste step i at få tjekket bilen. Hvad du skal kigge efter på din prøvetur, kan du læse om her.
Hvis du ikke selv har mod på at vurdere bilens stand, kan du få hjælp til det. Du kan lave en aftale med en mekaniker i nærheden af sælgeren eller med et FDM-værksted.
»Du får ikke lov af sælgeren til at låne bilen frit, for så kan du principielt bare køre væk i den. Hvis du gerne vil forbi en mekaniker eller til et FDM-tjek på prøveturen, kan du eventuelt aftale, at hvis du og sælgeren mødes der, og hvis mekanikeren eller FDM kan sige god for bilens stand, er du klar til at handle,« lyder rådet fra Ronni Nielsen.
»I hvert fald vil det altid være godt at få en fagmand til at kigge på bilen, inden du handler. Ridser og buler kan du se ved selvsyn, men sørg for, at sælgeren nedskriver i slutsedlen, hvis der er større defekter,« råder han.
Skal den synes?
Inden du køber bilen, skal du også undersøge, om bilen skal til syn.
»Hvis bilen snart skal synes, vil det være en fordel for dig at vide det. Det kan du finde ud af ved at slå registreringsnummeret eller stelnummeret op på nummerplade.net,« fortæller Ronni Nielsen.
På Trafikstyrelsens hjemmeside kan du se, hvornår bilen senest har været til syn, og er den over fire år, skal den synes hvert andet år.
Stol på din mavefornemmelse
Til slut råder Ronni Nielsen dig til at stole på noget så gammeldags som din mavefornemmelse.
»Er noget for godt til at være sandt, så er det det nok også,« siger han.
»Er begge parter ærlige, vil ingen have noget imod at få tingene ned på skrift, så alt er dokumenteret,« pointerer han.
Et værktøj, der kan hjælpe dig til en tryg handel, er låneudbyderes platforme. Mange låneudbydere har nemlig en platform, som hjælper dig med at tjekke, om sælgeren er den, vedkommende udgiver sig for at være, om der er gæld i bilen, og hvordan du foretager en tryg betaling af bilen.
Ifølge Ronni Nielsen kan det være en god idé at bruge den slags platforme, hvis du skal låne til den brugte bil.
»Fordelene ved de her platforme er, at de tilbyder sikkerhed og hjælp til processen – både for køber og sælger. Hvis den ene part ikke ønsker det, er det nok, fordi der ligger noget skjult bag,« siger han.